برگزاری اولین نشست از سلسله نشست های "اندیشه های آبی"

این نشست با عنوان "آب، صلح، توسعه پایدار" در تاریخ 1 مهر 1400 و به مناسبت روز جهانی صلح، در قالب وبینار برگزار گردید.

این وبینار در واقع افتتاحیه سلسله نشست های "اندیشه های آبی" بود که قرار است بصورت دوره ای  حول محور آب برگزار گردد. جلسه با معرفی کوتاه نشست «اندیشه های آبی» توسط آقای دکتر فقیه به عنوان دبیر نشست آغاز شد. آقای دکتر فقیه، با اشاره به تاریخ گذشته یزد و تمدنی که بر مبنای بی آبی شکل گرفته و مشارکت مسالمت آمیزی که برای بدست آوردن، نگهداری و توزیع آب در این تمدن همراه بوده است، اشاره نمودند مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی آمادگی خود را برای مشارکت با اصحاب اندیشه از حوزه و دانشگاه و کمک های فکری بین المللی اعلام می دارد. 
در ادامه، آقای دکتر سواتان سوتکوفسکی، مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، سخنان خوش آمدگویی خود را ارائه نمودند. ایشان به اهمیت برقراری صلح و همچنین امنیت آبی اشاره داشتند همچنین به دو چالش مهم آینده در دنیا که مسئله کمبود آب و تغییرات آب و هوایی خواهد بود، نیز اشاره نمودند. ایشان اینگونه ادامه دادند که یونسکو برای کمک به کشورها در زمینه مدیریت منابع آب به روش پایدار از طریق برنامه بین الدول آبشناسی یونسکو، از طریق مدیریت گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد و از طریق مراکز و کرسی های متعدد آب در سراسر جهان، برای ایجاد پایگاه دانش علمی، تلاش می کند. و اینگونه ادامه دادند که در این راستا بسیار خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران میزبان چهار مرکز و دو کرسی یونسکو در حوزه آب است و مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی یکی از مراکز فعال و نمونه مرتبط با آب است که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند. این مرکز نقشی پیشگام در بالا بردن آگاهی در مورد سیستم‌های سنتی آبی و چگونگی بکارگیری دانش سنتی برای مقابله با چالش‌های امروزی، دارد.

در ادامه آقای دکتر جوادیان زاده، سرپرست مرکز، سخنان خود را با تشکر و قدردانی از دفتر منطقه ای یونسکو، جناب آقای آیت الله محقق داماد و تمامی شرکت کنندگان در نشست آغاز نمودند. سپس ایشان با تکیه بر اشعار و ادبیات فارسی و همچنین آیات قرآن کریم که در آن به اهمیت حفظ طبیعت اشاره شده است، به ضرورت این امر اشاره نمودند. در ادامه افزودند: امروز بر آن شدیم بعنوان بخش کوچکی از جامعه بزرگ دغدغه مندان و در چارچوب ماموریت های مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی رویدادی را با عنوان اندیشه های آب برنامه ریزی کرده تا فرصتی باشد برای گفتگو درباره بایدها و نبایدهای بشر در مواجهه با طبیعت و محیط زیست و به طور خاص فضایی برای پرداختن به موضوع مدیریت منابع محدود آب. در ادامه ایشان به پیوند بین کلمات آب، صلح و توسعه پایدار اشاره کردند. ایشان سخنان خود را با اشاره به نقش چشمگیر همکاری بین ذینفعان در دستیابی به اهداف پایدار مرتبط با آب، به پایان رساندند.

جناب آقای آیت الله محقق داماد سخنران اصلی جلسه بودند. ایشان مفهوم «صلح الهی» را به عنوان روایت دیگری از صلح که در قرآن کریم به عنوان راهی برای رسیدن به صلح پایدار معرفی شده است، ارائه نمودند. در ادامه فرمودند این تصور می تواند عمیقاً بر مردم تأثیر بگذارد تا از آسیب رساندن به محیط زیست، طبیعت و منابع آن جلوگیری کنند، زیرا به ما کمک می کند تا با ترویج دیدگاه تسلیم شدن در برابر خدا، متوجه شویم که همه ما مخلوقات خداوند یکی هستیم. ایشان اینگونه ادامه دادند که کسانی که به خدا ایمان ندارند به خود اجازه می دهند که طبیعت را دستکاری و تخریب کنند، زیرا خود را موجودی جدا از طبیعت می بینند. ایشان سپس با ذکر آیاتی از قرآن کریم به این نکته اشاره فرمودند که مؤمن واقعی از زمین و منابع طبیعی آن محافظت می کند، همانگونه که در زمان خلقت خود به خداوند وعده داده است که زمین و منابع طبیعی آن را آلوده نسازد، بلکه به اصلاح و بازسازی آنها بپردازد. و فرمودند به عنوان مثال مؤمن آب را مظهر خداوند می داند و به خود اجازه نمی دهد آن را آلوده کند. ایشان در پایان سخنان خویش به سه ویژگی مؤمنان واقعی اشاره نمودند:

1- طرفدار صلح بودن

2- احترام به طبیعت و محیط زیست

3- پرهیز از مصرف بی رویه و اتلاف منابع طبیعی

در پایان آقای آیت الله محقق داماد سوالات مطرح شده را پاسخ دادند و در انتها آقای دکتر فقیه، دبیر نشست با تشکر از دفتر منطقه ای یونسکو در تهران و شرکت کنندگان و ذکر اینکه میزگردهای آینده پیرامون آب و موضوعات مرتبط با آن، توسط مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی برگزار خواهد شد، جلسه را خاتمه دادند.

کد خبر: 69
  تاریخ خبر : 19 آبان 1400
 1515
سایتـــ‌های مرتبطـ

پیوندها

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 5
  • بیشترین بازدید همزمان : 144
  • بازدید امروز : 141
  • بازدید دیروز : 656
  • کل بازدید : 971,227
  • آخرین به روزرسانی : 22 اسفند 1402 12:47:30
  • شناسه IP شما : 3.92.84.196

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یزد-بلوار دانشجو-مجتمع ادارات- خیابان استاندارد
  • کدپستی : 8916188117
  • تلفن : 03538258393
  • فاکس : 03538241690
  • پست الکترونیکی : info@icqhs.org